Pirmieji tarybiniai automobiliai

Pirmieji tarybiniai automobiliai

Apie pokario metų taikaus darbo laimėjimus byloja vėlesnių modelių ir, vėliau pagamintų automobilių paminklai. Štai prie Minsko automobilių gamyklos ant postamento pirmasis čia 1947 metais” pagamintas savivartis MAZ-205.

O Tolimuosiuose Rytuose, Magadano srities Barelecko gyvenvietėje, priešais automobilių bazę ant pakylos čekiškas sunkvežimis „Tatra 111″. Tai viena iš pirmųjų į šį atšiaurų kraštą atkeliavusių ,Tatrų”, kurios mūsų šalies keliais pradėjo važinėti daugiau ,kaip prieš 30 metų. Garsieji čekų sunkvežimiai ir anksčiau, ir dabar yra patvarūs, pasižymi geru pravažumu, nereikalauja ypatingos priežiūros net ir –50° C šalčiui spiginant.

KIM, ZMA, MZMA, AZLK taip per savo pusę amžiaus gyvavimą vadinosi Maskvos Lenino automobilių gamykla, gaminanti populiariuosius „Moskvičius”. Per laikotarpį gamykloje sukurta per 10 bazinių modelių keturių kartų „Moskvičių”., 1980 metų pabaigoje Lenino automobilių gamykla šventė savo 50-metį, o jubiliejaus išvakarėse duris atvėrė gamyklos automobilių muziejus. Pasižvalgykime po muziejaus ekspoziciją.

”Moskvičiaus” muziejaus eksponatai kalba ne vien apie gamyklos istoriją, bet ir visos šalies automobilių pramonės vystymąsi.

Automobilis „Ford-A” primena trečiąjį dešimtmetį. Su Amerikos firma „Ford”, buvo sudaryta sutartis, pagal kurią į TSRS turėjo būti tiekiami įrengimai Nižnij Novgorode statomai automobilių gamyklai. Ši gamykla dar tik pradėta statyti, o šaliai automobiliai labai reikalingi, todėl pradėta surinkti. lengvuosius automobilius „Ford-A” ir sunkvežimius „Ford-AA” gamykloje (KIM) Maskvoje. Gamykla tuo metu išleisdavo 24 tūkst. automobilių per metus.

Iš pradžių automobiliai gamykloje surenkami iš atvežtinių detalių ir agregatų. Vėliau jų importas mažėjo, o nuo 1933 metų gegužės mėn. gamykla jau surinkdavo sunkvežimius GAZ-AA vien tik iš tėvyninės gamybos detalių, kurias tiekė Gorkio automobilių gamykla.

Pagaliau pasirodė pirmasis serijinis tarybinis mažalitražinis automobilis KIM-10-50. Jo modelį sukūrė NAMI (Automobilių ir variklių mokslinis institutas). Iki tol KIM gamykloje automobilius tik surinkdavo, dėl to nebuvo reikiamo patyrimo. Tada Maskvos automobilių gamyklai ZIS buvo pavesta aprūpinti KIM ruošiniais; Gorkio automobilių gamyklos konstruktoriai turėjo sukonstruoti naujojo modelio kėbulą. 1940 m. gegužės 1 d. buvo pagaminti pirmieji trys KIM-10 pavyzdžiai, o metų pabaigoje pradėta masinė šių mažalitražinių automobilių gamyba.

Pasak automobilių supirkimas Vilniussupirkėjų šiuo automobiliu patogiai galėjo važiuoti keturi keleiviai. Tiktai aukštis buvo kiek per didelis tokio tipo automobiliams — 1650 nn. KIM-10 svėrė 840 kg, o su keleiviais — 1120 kg. Mašina galėjo išvystyti 90 km per val. greiti, o 100 km kelio sunaudodavo 9 l benzino.

Lengvieji automobiliai KIM-10 buvo gaminami 1940-1941 metais. Iki Didžiojo. Tėvynės karo pagaminta 500 šuį mažalitražinių automobilių.

Po karo gamykla atgimė 1947 metais, gavo ir naują vardą mažalitražInių automobilių gamykla (ZMA). Jų modelius galima suskirstyti į keturias grupes. Tai tarytum keturios „Moskvičių” kartos.

Antroji Moskvičių karta — modeliai 402, 407 ir 403, gaminami nuo 1956 m. balandžio mėn. iki 1964 metų pabaigos. 1964–1975 m. buvo gaminami trečios kartos „Moskvičių” modeliai 408 – ir 412 bei jų modifikacijos.

Šiandien Maskvos Lenino automobilių gamykla gamina ketvirtosios kartos „Moskvičius kurių nemaža važinėja ir mūsų respublikos miestų gatvėmis bei keliais. Tai baziniai modeliai 2138 it 2140 bei paskutinis modelis „Moskvič-2140 liuks”.

Visų šių etapų „Moskvičiai” eksponuojami gamyklos muziejuje. Beje, šios markės automobiliai yra pelnę nemažai įvairių apdovanojimų. Pavyzdžiui, 1958 metų Briuselio pasaulinėje parodoje automobiliai „Moskvič-407″ (sedanas) ir „Moskvič-423-H” (universalas) buvo apdovanoti aukso medaliais.

Komentarai išjungti.