Po uragano „Katrina“ Naujasis Orleanas susidūrė su stulbinančia švietimo krize. Kai tik 25 % mokinių pasiekdavo klasės lygį, miestas pradėjo radikalią reformą, kuri pertvarkė jo mokyklas ir suteikė naujų vilčių. Pasinerkime į šį švietimo eksperimentą!
Švietimo košmaras prieš Katriną
Prieš Katrinos smūgį 2005 m. Naujojo Orleano švietimo sistema buvo sunkioje padėtyje. Ataskaitos atskleidė, kad tik ketvirtadalis mokinių pasiekė standartinį lygį, o tai rodo giliai įsišaknijusią nesėkmę. Krizę dar labiau apsunkino plačiai paplitusi korupcija, o miesto mokyklų tarybą tyrė FTB. Atrodė, kad kuo daugiau dalykų keitėsi, tuo daugiau jų liko tokie patys; bandymus reformuoti dažnai sužlugdydavo besipriešinantys politiniai interesai. Mokytojai buvo nusivylę, o mokiniai liko nuošalyje – padėtis prašėsi drastiškų pokyčių.
Uraganas Katrina: pokyčių katalizatorius
Uraganas „Katrina“ buvo daugiau nei tik stichinė nelaimė; tai buvo išsišakojimas, kurio labai reikėjo Naujojo Orleano švietimo sistemai. Uždarius mokyklas ir atleidus daugybę mokytojų, status quo buvo sugriautas per vieną naktį. Pražūtingas uragano poveikis privertė vadovus ir pedagogus permąstyti ir iš naujo įsivaizduoti švietimo kraštovaizdį. Jei prieš Katriną pastangos buvo nepakankamos, chaosas suteikė unikalią galimybę. Permainų būtinybė buvo juntama, ir buvo sukurta dirva naujai švietimo erai.
Perėjimas prie chartijų mokyklų
Reaguodamas į švietimo krizę, Naujasis Orleanas ėmėsi nepriklausomų užsakomųjų mokyklų kaip reformos priemonės. Kitaip nei tradicinės valstybinės mokyklos, užsakomosios mokyklos yra finansuojamos valstybės, bet veikia nepriklausomai, todėl jose galima taikyti naujoviškas mokymo programas ir lanksčiai parinkti darbuotojus. Šis pokytis paskatino konkurenciją tarp mokyklų, todėl tėvams atsirado daugiau galimybių rinktis. Staiga šeimoms nebeliko jų poreikių neatitinkančių mokyklų; jos galėjo rinktis švietimo galimybes, atitinkančias jų vertybes. Filantropai ir ne pelno siekiančios organizacijos ėmėsi iniciatyvos ir skyrė lėšų naujoms charterinėms mokykloms steigti, skatindami aplinką, kurioje galėjo klestėti švietimo naujovės.
Geresni rezultatai: Sėkmės vertinimas
2019 m. prasidėjo šių reformų rezultatai. Beveik pusė visų mokinių pasiekė klasės lygį – tai didelis šuolis, palyginti su ankstesniais dešimtmečiais. Padidėjo vidurinių mokyklų baigimo rodikliai ir padaugėjo stojančiųjų į koledžus, o tai rodo, kad pasikeitė švietimo pasiekimų paradigma. Šie rezultatai rodo reformos galią, kai bendruomenėms suteikiamos priemonės, leidžiančios joms pačioms kontroliuoti savo švietimą. Užuot buvusios įkalintos nesėkmingoje sistemoje, šeimos dabar turėjo galimybę rinktis geriau, o tai lėmė ne tik didesnius abiturientų skaičiaus rodiklius, bet ir šviesesnę ateitį.
Šeimų ir bendruomenių įgalinimas
Naujojo Orleano mokyklų eksperimentas ne tik pakeitė akademinius rezultatus, bet ir suteikė šeimoms galimybę rinktis dėl savo vaikų švietimo. Laisvė pasirinkti mokyklą, atitinkančią asmenines vertybes ir švietimo siekius, iš esmės pakeitė tėvų ir mokyklų santykius. Ši naujai įgyta kompetencija pasirodė esanti labai svarbi, nes leido bendruomenėms kurti aplinką, kurioje mokiniai gali gerai mokytis. Ši sėkmė primena, kas gali nutikti, kai švietime susipina įgalinimas, naujovės ir atsakomybė.
Naujojo Orleano švietimo reforma yra puikus sisteminių pokyčių transformacinio potencialo pavyzdys. Teikdamas pirmenybę šeimos pasirinkimui ir naujovėms, miestas pavertė baisią situaciją švietimo ateities vilties švyturiu. Ši kelionė pabrėžia prisitaikymo svarbą švietime ir poreikį kurti sistemas, kuriose pirmenybė teikiama mokinių sėkmei.